Taxisblokád az Uber ellen, avagy a modernkori géprombolás

„Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész)” – nem tréfa, ezzel a felirattal egy molinó feszül a Deák Ferenc téren tiltakozó taxisok felett. Az MTI-nek nyilatkozva az egyik demonstráló taxis közölte: addig maradnak, amíg a telefonszolgáltatók online áruházaikból el nem távolítják az Uber applikációját. Arra a felvetésre, hogy ez egy-két órán belül nem feltétlenül teljesül, azt válaszolta, „több napra készültünk”. Ebből is látszik, hogy egyesek nem nagyon értik, hogy a technikai fejlődés hol tart, arra miként lehetnek hatással.

Szögezzük le, hogy a taxizás tehát az, hogy a XXI. században, eljutunk A-ból, B-be egy vagy több utassal, a GPS-korában nem egy külön szakma. A taxizás nem lehet kiváltság, ez nem egy középkori céh, nem egy fejvadász klán vagy egy lovagrend. Az Uber pedig egy fuvarmegosztó-szolgáltatás, nem feltétlenül üzleti-jelleggel, de nyilván ilyen, meg olyan uberes is létezik. Az Uber-sofőrök is emberek, tehát családjuk nekik is van.

Az Uberben a sofőrök és az utasok értékelhetik egymást, ezt az utasok, az uber-sofőrök is bevállalják, a taxisoknak sem kell feltétlenül elbújni céglogók, call centerek mögé, ezek az eszközök kikerülhetőek, a közösség kitermeli a maga minőségét. Egy Uber-fuvar az utas és a sofőr közös megegyezésén alapul, ehhez a megegyezéshez legfeljebb a hatóságnak van köze, de a taxisoknak nincs.

Ez egy okostelefonos applikáció, amit a taxisok is letölthetnek, ha szerintük emiatt szorulnak ki, akkor lehet váltani. Az okostelefonos applikációk, a közösségi szolgáltatások tetszik vagy sem, a XXI. század részét képezik. A taxizás jelen formája felett eljárt az idő. Ezt nem én mondom, hanem maguk a taxisok ismerik be, a mostani demonstráció alatt, hiszen a helyzet szerintük tarthatatlan.

Budapest, 2016. január 18. Taxisok demonstrálnak az Uber magán személyszállító szolgáltatás ellen Budapesten, az V. kerületben, az Erzsébet térnél 2016. január 18-án. A be nem jelentett tüntetésen a taxisok az Andrássy út - Bajcsy Zsilinszky út kereszteződésben minden irányban csak egy-egy sávot hagytak szabadon a forgalomnak. MTI Fotó: Lakatos Péter

Az Airbnb albérletárakat növeli, de ingatlanélküli, potenciális otthontalanként eddig fel sem merült bennem a gondolat, hogy emiatt az Airbnb-t be kellene tiltani. Pedig a lakhatás nagyobb szükséglet. Nem egy kényelmi szolgáltatás. A nyomtatott sajtó nem tiltakozik az online média ellen. S a többi. A technofób géprombolásnak is megvan a maga mozgatórugója, de a társadalom mozgásokkal hosszú távon értelmetlen szembemenni, alkalmazkodni kell, testre kell szabni. A taxisok esetleges, estekénti maffiamódszereiről városi legendákat mesélnek, a be nem jelentett blokád nem ide tartozik, hiszen minden szakmai szervezetnek joga van az érdekérvényesítéshez, de a következményekkel is el kell viselniük. Az utazás joga ugyanis minden budapestit, uberest, taxist, békávést, kerékpárost, gyalogost, gördeszkást, rollerest megillet. Engem is. Még Tarlós Istvánt is.

taxis2

Hogy, ez megéri hosszú távon az Uber-sofőröknek, az utasoknak vagy nem, azt majd eldöntik maguk. Az ubereseket, a fuvarmegosztó közösségi szolgáltatások felhasználóit szidalmazni, lökdösni, azokkal dulakodást kezdeményezni, fotózgatni, fenyegetni bunkó dolog, az internet ellen tüntetni pedig egyszerűen butaság.

Az utasokat „fillérbaszóknak” nevezni kontra-produktív amatőrség. Magyarország lakossága nem dúskál az anyagi javakban, megkeresi a legkényelmesebb, a légátlathatóbb, legköltséghatékonyabb megoldásokat. A taxisoknak pedig az egyik érve az, hogy nekik több a terhük, mint az Ubernek. Tehát, akkor nem az Uber, hanem ezen terhek ellen kellene fellépniük. De, ezeknek a terheknek egy részét éppen a nagy cégek taxislobbija küzdötte ki, hogy a kisebb, feltörekvő vállalkozásokat ellehetetlenítse, tegyük hozzá: eredményesen.

Hozzá kell tenni, mindehhez azt is, hogy természetesen minden üzleti vállalkozásra, az Uberre is vonatkozni kell a törvény előtti egyenlőségnek, ha üzletszerű tevékenységet folytat Magyarországon, akkor adóznia kell és pont. Mint, ahogy a taxisoknak adóznia kell, de ezzel kifejlett jogérzékük, adózási moráljuk tükrében biztosan tisztában vannak a Keleti pályaudvarnál is. Ez azonban a NAV feladata lesz, az őskövület-mentalitáson túl kell lépni.

Az Ubert azonban nem kell kikapcsolni, de ha esetleg ki kell kapcsolni, akkor sem azért, mert ez a taxisoknak tetszik vagy nem tetszik.

(Fotó: MTI)

You may also like...